עוסק פטור

1596605_10152171202732838_69272959_o

 

כשאדם מת הוא משאיר אחריו בירוקרטיה איומה, שיורשיו צריכים לטפל בה – תעודת פטירה, צו ירושה, ביטוחים, רכוש, רשיונות, פלאפונים, התחייבויות, בנקים, הוראות קבע, קופות גמל, קרנות פנסיה, כרטיסי אשראי ועוד כהנה וכהנה. טיפלתי בענינים הבירוקרטיים שאיריס השאירה אחריה בשנה האחרונה במרץ רב. אחרי הכל, אמרתי לעצמי, אני עורך דין ואמור להתמצא בדברים האלה. החזרתי הלוואות לבנקים, העברתי בעלות על כלי רכב ומכרתי, טיפלתי בביטוח החיים ובחברת הביטוח שהטביעה אותי בדרישות לטפסים ואישורים, הגשתי דוחות מס בשם איריס, סגרתי חשבונות בנק ועוד ועוד ועוד.

פעמים רבות מגיעים טפסים המנוסחים בעדינות, "אנו משתתפי בצערך על מות….". כבר למדתי להסתדר עם הרשויות והשטויות שלהן. אתמול הגיע המכתב הזה ממע"מ שנורא הצחיק אותי. זה יכול היה להיות עצוב ומדכדך אבל בחרתי לצחוק, כי ברור שהמחשבים של מע"מ הפיקו את המכתב הזה, מבלי שעין אנושית שזפה את הכתוב לפני שהמכתב נזרק לשק הדואר. אני מעדיף להאמין שאיש לא הסתכל במכתב, כי אם מישהו היה מסתכל בו ועדיין שולח, זה היה עצוב מאוד.

המכתב ממוען ל"יורשי גולדמן איריס ז"ל", ובו אנו, העוסק הקרוי "יורשי גולדמן גולדמן איריס ז"ל" נדרשים להצהיר האם היו לנו הכנסות מעבר לסכום של 77,993 ש"ח בשנה האחרונה, ואם לא – לכתוב כמה היו הכנסותינו. אסביר לקוראים הנאמנים שאיריס עבדה, בין השאר, בגלי צה"ל כפרילנסרית, והגישה חשבוניות עבור התשלום החודשי ששולם לה. היא הוגדרה, בימי חייה, כעוסק פטור, כיוון שמחזור העסקים שלה היה נמוך מהתקרה שנקבעה בחוק. זה פטר אותה מתשלום מע"מ. לאחר פטירתה, ביוני 2012, רואה החשבון שלה הגיש דוחות מס למס הכנסה ודיווח למע"מ על הפסקת הפעילות של "העסק". מסתבר שזה לא מספיק. המחשבים של מע"מ עדיין סבורים שיתכן והמנוחה ממשיכה להרוויח כסף כשנה וחצי לאחר מותה ולכן נשלח המכתב הזה, בו העסק נדרש לפרט את הכנסותיו בשנה האחרונה.

Image

מע"מ גם בחרו לצבוע את עטיפת המכתב באדום ולכתוב באותיות קידוש לבנה – "מעלימים-משלמים". הרי ידוע לכל שמעטפה, שמגיעה מגורם ממשלתי וצבועה אדום מבשרת רעות – קנסות, עיקולים, התראות. כבר חשבתי שהנה, עלו עלי, הבינו שגם אני מחזיק כספים בחשבונות בנק באי ג'רזי. למה ישר לאיים עוד לפני שפתחתי את המעטפה, ביחוד שהחומר במעטפה לא מכיל איזו נזיפה בגין אי דיווח. אין חשיבה במע"מ. נאיים אז ישלמו.

חשבתי לעצמי, הרי יכולתי להתפרנס די יפה מהמוות של איריס. כמו שמוכרים ברכות של המרן עובדיה יוסף, יכולתי למכור קמעות, ברכות, שיקויי מרפא ועוד מיני מגדנות לעילוי נשמתה של המנוחה, להצלחה בעסק, לריפוי מסרטן ועוד. איך לא חשבתי על זה שהעסק שנקרא "יורשי גולדמן איריס ז"ל" יכול להכניס כמה ג'ובות לכיסוי ההוצאות.

את מע"מ לא מעניין שכבר בשנה שעברה סימנתי את המשבצת – "הנני מצהיר שאיו לי פעילות עסקית כלשהי ומבקש לסגור את התיק שלי במע"מ". מבחינתם אולי סימנתי את זה אבל לא התכוונתי באמת לסגור את התיק. אולי יש משהו השנה שאפשר להטיל עליו מע"מ?

אז נכון שאלה מחשבים, ונכון שזו טעות, ואני ממש כבר הפסקתי להתרגש ממכתבים כאלה, שנשלחים מכל מיני גורמים. סתם שטות של פקיד ומחשב, אבל ככה מתנהלת הבירוקרטיה בישראל. 

אומרים שמרשות המיסים ישחרר רק המוות, כנראה שגם המוות לא תמיד משחרר.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה בירוקרטיה, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על עוסק פטור

  1. גיליה הגיב:

    אין מילים

    אהבתי

  2. motior הגיב:

    אלה טעויות מעצבנות.

    אהבתי

  3. volcman הגיב:

    בירוקרטיה מעצבנת. מקווה שהיא תסתיים מהר.

    אהבתי

  4. Yonit Tzuk הגיב:

    לא מפתיע. חלם. פשוט חלם.

    אהבתי

  5. Orly Gerasy Szulikowski הגיב:

    ממש אידיוטים ברישיון – את המחשבים מזינים בני אנוש הלא כן ?
    בושה וחרפה
    לא שזה ינחם אותך אבל גם פה (בקנדה) זה בדיוק אותו הדבר
    בן זוגי נפטר לפני שנתיים ומס הכנסה ממשיך להטריד אותי בזוטות
    שונות ומטופשות לאחר שכל הפעולות נעשו עבור המת.

    אהבתי

  6. קוראת בחיבה הגיב:

    מחשבים מופעלים בידי אנשים. מישהו מקליד נתונים ואני לא מוותרת להם בכזו קלות, יכול היה להיות אחרת

    אהבתי

כתיבת תגובה