על שעון הקיץ והאדישות החילונית

 

שיחה בבוקר בין דר לאייל, בן הדוד שלה, בן 3 וחצי:

דר: אייל, אתה יודע שהחליפו הלילה את השעון לשעון חורף?
אייל: (מסתכל לכוון התקרה) איפה? איפה השעון?
דר: לא אייל, זה לא על התקרה, זה בחדשות.

כמו רבים, גם אני התעוררתי הבוקר ב-05:30. כמי שסובל מבעיות שינה אני מתקשה להסתגל לשינויי השעה. אז קמתי ב-05:30, קראתי את העיתון, דר התעוררה ב-05:40 ולא הבינה למה אני אומר לה שעדיין מוקדם. מהיום נוכל לעשות פחות דברים בחוץ, למרות שסוף סוף הטמפרטורה אחרי הצהרים קצת יורדת ואפשר לבלות זמן בחוץ מבלי לנטוף זיעה. אפשר להתווכח על היעילות הכלכלית של שעון הקיץ – אני לא מאמין ששעון הקיץ אכן חוסך חשמל, יש אפילו טענה שיש צריכה מוגברת של חשמל, כשהמזגנים פועלים יותר אחרי הצהרים ובערב. לבעלי העסקים יש יתרון בשעון הקיץ – אנשים יוצאים יותר ונמצאים יותר שעות מחוץ לבית אחרי הצהרים וכך קונים יותר. יש לכך גם יתרון בטיחותי – אנשים חוזרים מהעבודה בשעות האור (אנשים נורמליים, לא עבדי הייטק) ולא נוהגים בשעות בין ערביים, שהן השעות המועדות לפורענות מבחינת תאונות דרכים.  אני תומך בשעון הקיץ משום שזה מאפשר התאמה טובה יותר בין שעות הפעילות לבין שעות האור. אחרי הצהרים, אותו זמן בלתי מוגדר שמתחיל בסיום הגן ב-16:00 ומסתיים מתי שהוא לפני רדת החשכה, שוב התקצר. דיכאון החורף ישתלט פה הערב, כשהשמש "תיעלם" בשעה 17:30.

הבעיה הבסיסית של ישראל אינה שעון הקיץ אלא קביעת השעה עצמה. השעה בישראל נקבעה לראשונה ב-1940 על ידי הבריטים, שקבעו שבישראל יונהג שעון זהה לשעון ביוון ובמצרים (שעון גריניץ' + שעתיים). לבריטים היה נוח לקבוע שעה זהה כי זה הסתדר להם עם הכוחות שלהם במצרים וביוון (עוד על כך ניתן לקרוא כאן). הבעיה היא שישראל נמצאת בחלק המזרחי ביותר של אזור הזמן הזה, מה שיוצר חוסר התאמה בין השעון שלנו לבין שעות האור לאורך כל השנה. במוסקבה, לדוגמה, שנמצאת בקו רוחב דומה מאוד לזה של ישראל, נקבע, שהשעה הרגילה תהיה לפי שעון גריניץ' + 3 שעות, כמו אצלנו בשעון הקיץ, כפי שניתן לראות במפה.  במוסקבה תשקע השמש הערב ב-19:25, בעוד שבירושלים היא תשקע ב-17:34. דרך אגב גם ברוסיה יש מחלוקת לגבי השעון – הנשיא הקודם מדבדב החליט להעביר את רוסיה לשעון קיץ קבוע כדי למנוע הזזת שעון שמהווה מטרד לאזרחים. לאחרונה הנשיא החדש פוטין מקדם הצעה לביטול שעון הקיץ הקבוע.

אז הבריטים קבעו מה שקבעו ב-1940, וכמו כל דבר, שבו לא יכולנו להחליט, אימצנו את הקביעה הבריטית כמעט ללא עוררין.

הפיד שלי בפייסבוק התמלא השבוע בכרזות ומחאות כנגד החזרת השעון לשעון חורף. יופי שנזכרתם, איפה הייתם כל השנה? הרי זו לא החלטה מהשבוע, זה נקבע בחוק שבשבת לפני יום הכיפורים מחזירים את השעון. זו לא החלטה שרירותית של אלי ישי, זה החוק. נכון שישי עשה הכל כדי שהחוק לא ישונה, ושמסקנות הועדה שדנה בנושא יקברו כבר מעל חצי שנה ולא יעשה דבר לקדם את הנושא. אותה ועדה המליצה ששעון הקיץ יסתיים ב-1 באוקטובר ולא בתאריך עברי, עדיין כחודש לפני כל העולם אבל סוג של הארכה של כ-20 יום בשעון הקיץ.

לכל המוחים אומר זאת – הממשלה הנוכחית, ממשלת ליכוד-ש"ס-ישראל ביתנו, מייצרת כל כך הרבה עוולות אנטי דמוקרטיות, שרק השעון מפריע לכם? הממשלה ומשרד הפנים שלה מובילים מדיניות ימנית-קיצונית, מלבים את שנאת הזרים ומגבירים את ההקצנה הדתית, אז עכשיו נזכרתם להפגין מול הבית של אלי ישי?

שעון הקיץ הוא רק סימפטום ליחסי הכוחות המעווותים במדינת ישראל, שבה מיעוט חרדי מכתיב את דרך החיים לרוב החילוני. החרדים טוענים שזה מביאל קיצור זמן הצום ביום הכיפורים, כאילו שהצום לא נמשך 25 שעות. יש הטוענים כי שעת יציאת השבת המאוחרת מגבירה את חילול השבת בגלל יציאת האוטובוסים במוצאי שבת. זה לא משנה, זה עדיין מצב שבו מיעוט מחזיק את הרוב בגרון וקובע עבורו את סדרי החיים. רבים ממנהיגי הציבור הדתי-לאומי התבטאו בזכות הארכת שעון הקיץ.  אלי ישי התבטא בנושא מספר פעמים ואמר שכמה פעילים חילונים לא יקבעו לו מה לעשות במשרד שלו.

ולחברי החילונים אומר – אחוז ההצבעה בבחירות לכנסת עומד בשנים האחרונות על כ-65% לערך. אם נוריד את האזרחים שלא מתגוררים בישראל עדיין ישארו לנו כשליש מבעלי זכות הבחירה שבחרו לא להגיע לקלפיות ביום הבחירות. בהשוואה, שיעורי ההצבעה בקרב הציבור הדתי והחרדי הם גבוהים מאוד, מה שמוביל למסקנה שרוב מי שלא הגיע להצביע הם חילונים. בידי אותם 30% טמון המפתח לסילוק ההגמוניה החרדית מהממשלה. איפה הייתם בבחירות האחרונות, כשהתלוננתם ש"אין עבור מי להצביע"?

כבר ב-2010 הוגשה הצעת חוק של ח"כ ניצן הורביץ וח"כ סילבן שלום להארכת שעון הקיץ בישראל עד חודש נובמבר מדי שנה, כנהוג באירופה. כצפוי ההצעה נקברה בכנסת. אלי ישי וביבי מתעללים בציבור כי הם יכולים. אני מקווה שאולי בבחירות נראה להם שהם לא יכולים.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת חברתית, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

20 תגובות על על שעון הקיץ והאדישות החילונית

  1. יעל הגיב:

    "כי הם יכולים" – זה בדיוק העניין, כמה אתה צודק.
    הבוקר יצאתי כתמיד באופניים לעבודה, רק שבמקום לנסוע בשעה היותר נעימה של הבוקר, נסעתי כשהשמש כבר קופחת. ואחה"צ האור והשמש יעלמו שעה קודם.

    אהבתי

    • דרור כהנוביץ' הגיב:

      גם אני יצאתי הבוקר לרכיבת אופניים ולקח לי זמן להבין למה חם לי יותר. איפה השעות הקרירות של הבוקר?

      אהבתי

  2. מרינה הגיב:

    בדיוק מה רציתי לכתוב…"כי הם יכולים", כי אף אחד לא עוצר אותם, כי כולם מפחדים מהם…הטימטום בהתגלמותו!! ולמה? רק בגלל יומיים? בגלל אומרי סליחות שהשעה לא נוחה להם ביום כיפור…
    אבל, לצערי, כל שנותר לנו הוא רק לקטר כי במגדל השן לא רואים אותנו, האזרחים הפשוטים, ממטר וגם לא יראו.
    שתהיה שנה מצויינת ותתחדש על עיצוב העמוד. מקסים 🙂

    אהבתי

  3. BD הגיב:

    אם תבדוק מתי שנה הבאה הולכים להחליף שעון,תגלה שב9.9. בגלל שהחגים יוצאים מאוד מוקדם.
    הבעיה הגדולה בעיני – שלא כ"כ מתחשבת ב"מצב המשק" שלא מתחשב בה, היא דכאון החורף שרבים סוגלים ממנו כשיש שעות רבות של חשיכה.

    אהבתי

    • דרור כהנוביץ' הגיב:

      מסכים איתך. לשעות האור יש השפעה ישירה על מצב הרוח, ורבים סובלים מדכאון חורף בעקבות החשכה היורדת מוקדם.

      אהבתי

  4. חן הגיב:

    דבר ראשון, השכלתי ולמדתי, מעולם לא שאלתי או חשבתי למה אנחנו +2 אז תודה!
    וכן, זה מרגיז ומקומום, וחבל שאין עוד ניצן הורוביץ וסילבן שלום, וחבל שאנחנו מדינה שלא עושה כלום.

    אהבתי

  5. volcman הגיב:

    אף אחד לא מבטיח שמי שהולך להצביע, לא יצביע עבור אותם הטיפוסים בדיוק.
    :-/

    זה לא רק שעון החורף, ע"ע המחאה החברתית, שלמרבה הצער לא התרוממה השנה.

    אהבתי

  6. זהבה דברת הגיב:

    מסכימה עם כל מילה. לצערי, בזמן האחרון האדישות ובעיקר הייאוש, תפסו את מקומם של הרצון, העשייה והתקווה. אפשר להבין את זה אבל אנחנו חייבים להתעשת. כולנו צריכים להתגייס ולהירתם בשעת מבחן – הווה אומר בשעת בחירות.

    אהבתי

  7. motior הגיב:

    לצערי החרדים תמיד היו גורם מפתח בממשלות (למעט פה ושם… אולי בממשלת שרון הראשונה? לא זוכר) ולא ממש משנה כמה חברי כנסת יש להם.
    הטיעון הזה של יום כיפור הוא מפגר לחלוטין. הרעיון הוא שהשעות הקשות הן ביום כיפור עצמו אז הזזת השעון מאפשרת העברת שעה מיום כיפור לערב יום כיפור – אבל הדתיים גם יודעים שהצום אמור להיות קשה.

    אני דווקא התעוררתי הבוקר מהשעון כרגיל (שעון חורף!) ואת הילדים הייתי צריך להעיר לבית הספר…

    אהבתי

  8. יערה הגיב:

    אני בכלל לא מבינה את הטענה של יום כיפור. ביהדות לא נקבע היום לפי הכוכבים? מה משנה השעון?

    אהבתי

    • דרור כהנוביץ' הגיב:

      ובכלל יום הכיפורים אמור להיות יום של תענית, לא של צום קל. הטענה הדבילית היא שקשה יותר להחזיק עם הצום אחרי הצהרים עד יציאת יום הכיפורים, ואם החשכה יורדת מוקדם אז קל יותר.
      לפי ההגיון הזה הכי טוב לאכול ארוחה מפסקת, לקחת כדורי שינה עד לסיום יום הכיפורים ואז בכלל יהיה קל לצום.

      אהבתי

  9. יערה הגיב:

    אגב, הנה התייחסותו (ההזויה) של אלי ישי לנושא, מהעמוד שלו בפייסבוק היום:

    " שר הפנים אלי ישי הוביל שינוי יסודי במדיניות שעון הקיץ כדי להביא להארכתו ואימץ את המלצות ועדת קהת בנושא, בניגוד לשרי הפנים הקודמים וביניהם השר פורז, שהשאירו את שעון הקיץ הקצר, זאת בתמיכת מרץ ושאר הסיעות.
    השר ישי הביא את ההמלצות לאישור הממשלה והעבירם בקריאה ראשונה בכנסת, החוק מעוכב בועדות הכנסת ע״י פוליטיקאים מסיעת מרצ ששעון החול שלהם הולך ואוזל וזהו הקמפיין היחיד שאיתו נותר להם לבוא לבוחר, ולפיכך מטרפדים את הבאת החוק להארכת שעון הקיץ לקריאה שנייה ושלישית."

    הוא באמת חושב שאנחנו טיפשים, הא..?

    אהבתי

    • דרור כהנוביץ' הגיב:

      לא מתרגש מהודעות של דוברים. אלי ישי אפילו לא יודע מה כותבים בשמו בעמוד פייסבוק שלו.
      האמת שישי הוא לא הכתובת – הממשלה היא הכתובת. אלי ישי הוא רק שר הפנים. אם ביבי היה רוצה להעביר את החוק, הוא היה עובר.
      ולגבי מרצ שנזכרו ערב העברת השעון להפגין – כתבתי עליהם כאן – איפה הייתם כל השנה?

      אהבתי

  10. ditzakatzir הגיב:

    אוף, אתה תמיד כזה חכם…
    אם לא נתעורר עכשיו, בשנה הבאה כבר יחשיכו אותנו בתחילת ספטמבר!!!
    וכן, דיכאון החורף החל… או שאולי זה בגלל שהיום ה23.לחודש??!!

    אהבתי

  11. יעל הגיב:

    דרור, אני כל כך מקווה שאכן לא נתבדה בבחירות הבאות.
    בינתיים, אנחנו באמת סוג של משחק בידיים שלהם והפחד הגדול הוא שכאשר סוף סוף
    נתעורר, יהיה מאוחר מדי… ;-(

    אהבתי

  12. נטלי להבי הגיב:

    מעניין. כבר שני אני בתחושה שצריך את שעון הקיץ להשאיר בחורף, ואז לאחר שעה נוספת כשיגיע שוב הקיץ.
    עכשיו אני מבינה שהתחושה הזו שלי תופסת (או תפסה) גם במוסקבה.
    אז גם השעון שלנו הוא ירושה מהבריטים….

    אהבתי

  13. אלכס גורביץ' הגיב:

    לאמר דברים לא נכונים וחסרי ביסוס כאמת שאין עליה עוררין מעיד על מצב פסיכולוגי לא תקין. "יש לנו ממשלה ימנית-קיצונית", "ממשלה המלבה שנאת זרים"… נו באמת… זה שגב' אנסטסיה מיכאלי לא אוהבת הומואים, זה לא אומר ש"הממשלה" חושבת כך. אם אתה באמת מאמין בזה אז תארוז את חפציך ותגור במדינה בלי ממשלה בכלל כי אם אתה מחפש מקום בו כל חברי הכנסת מאמינים רק בערכי מוסר בהם אתה מאמין — אז תצטרך לנסוע רחוק.
    אני מסכימה איתך ב100 אחוז על העמדה שכמות המילים והאנרגיות שמבוזבזת על שעון החורף מדהימה בחוסר פופורציוניותה. כמה אפשר כבר להתלונן על זה? כאילו גם כך לא חם בחוץ. חם. ככה זה. אנחנו גרים בישראל. סליחה אבל העליהום כאן הוא נטו שנאת חרדים אז בואו נקרא לילד בשמו.
    באמת, אני ממש לא מבינה אנשים. מעדיפים להחליף ממשלה על שעון קיץ כדי לקבל ממשלה לא מתפקדת ששמה את אדון עמיר פרץ בתור שר הבטחון, חיים רמון בתור שר המשפטים, אלי ישי בתור שר המסחר וה***תעסוקה*** !! עולם הפוך. אבל כן, שעון חורף … עוול נוראי… תיפול הממשלה…

    אהבתי

  14. קרן הגיב:

    לא חושבת שזה קשור לצום של יום הכיפורים
    הדתיים צמים את כל הצומות ואם זה היה השיקול אז הצום של 9 באב הרבה יותר קשה וארוך

    הצום זה בשביל החילונים – ובאמת השעות עד השינה עוברות בקלות אז עדיף להתחיל לצום יותר מוקדם
    לדעתי התריגר זו תפילת שחרית …

    ולמרות שאולי משתמע מדברי אחרת הייתי שמחה אם היו דוחים את שעון החורף לנובמבר ולא הייתי מוציאה את הילד בחושך מהגן

    אהבתי

כתיבת תגובה