על שנאת נשים

 

התלבטתי הרבה זמן מה לכתוב על נושא שנאת הנשים בישראל, בעיקר כי הנושא נטחן עד דק. 'שנאה' ולא 'הדרה' כפי שכולם מכנים זאת בימים אלה. לטעמי המילה 'הדרה' יש בה נקיון מסוים, כמו שרצח העם בקוסובו כונה "טיהור אתני". מדובר על שנאה פשוטו כמשמעו.

אני מותח קו מחבר ישיר בין המטורפים לבושי בגדי הזברה בבית שמש או אלה שמשתוללים באוטובוסים של "אגד" באשדוד לבין הבריונים המשתוללים בגבעות יו"ש, בין תושבי המאחזים ביו"ש לבין המיוזעים שהקיפו את קצב בקרית מלאכי לפני כניסתו לכלא, בין הצוערים הדתיים החצופים שהעזו לצאת בטקס זכרון כי שרו שם נשים לבין אלה שזרקו בלוק בראשו של סמח"ט שומרון. הקו המחבר בין כל התופעות האלה הוא קבוצות שקוראות תיגר על חוקי המדינה, שמאמינות שיש חוק אלוהי שהוא חזק יותר מחוקי המדינה, שמעדיפות את הרב על פני החוק. הבריונים מיו"ש לא מוכנים לקבל את פסיקת בית המשפט העליון בענין המאחזים, המיוזעים בקרית מלאכי לא מוכנים לקבל פסיקה של שתי ערכאות בענין קצב. הרי מדובר בערכאות גויים, לכן מצווה שלא לציית להם.

עוד חוט מקשר בין כל התופעות האלה הוא שהמדינה במשך שנים השאירה "חצרות אחוריות" שבהן לא נוכשו עשבים שוטים, בין אם זה ביו"ש, בבית שמש, במאה שערים או בקרית מלאכי. החוק לא הגיע למקומות האלה, ולכן העשבים השוטים התפשטו וכעת עברו לחלקות הטובות. וכל המקומות האלה הם מקומות שעליהם שלטו רבנים, שנתנו פסקי הלכה, שכתבו מכתב תמיכה בנשיא אנס או חיברו ספר "הלכתי" שהצדיק פגיעה בערבים.

ולכל רב נמצאו חסידים שוטים בשמות שונים: נוער הגבעות, הסיקרים, הברסלבים, הזברות, נטורי קרתא ועוד. לכל פושע נמצאו המפגינים מחוץ לבית המעצר או לכלא, שיטענו שהוא זכאי כי הורשע בידי גויים. לכל מכה נמצאו מי שמחפים עליו בגלגול עיניים "מה אתם רוצים, זו לא דרכה של תורה".

חברי יואב גלזנר, עיתונאי ב-Ynet, כתב בפייסבוק לאחר התקיפה של סמח"ט שומרון:

"אין דרך אחרת לומר זאת:
פרעות הלילה האחרון היו בגדר ארוע מכונן. כבר בשעות הבוקר, כששמענו את התגובות הראשונות להתקפה הפרועה, ניתן היה לשרטט קו מוגדר וברור מאוד – וכל אחד בחר את הצד שבו הוא רצה להיות. מצד אחד – כל מגלגלי העיניים, אשפי ההסתה, המעודדים – בשתיקה ובקריצה – את האלימות הפושעת, וכל אלה שמזבלים את הערוגה המצחינה שבה נובטים "העשבים השוטים". מצד שני – אלה שבחרו את צד ה"ממלכה", ובהם גם כמה אנשים יישרי דרך וזקופי קומה מקרב ראשי הציבור ביו"ש.
הקו הזה בעיניי הוא גם קו האשמה העתידי לרצח הפוליטי הבא, או לכל ארוע טרור יהודי אחר שבו יישפך דם. אתם שם, מעבר לקו האשמה – עדיין לא מאוחר לעצור לרגע, לחשוב, ולבחור בצד הנכון. כדאי שתעשו זאת בזמן."

מה הקשר בין מתנחלים לשנאת נשים? בספטמבר האחרון תקפו תושבי ההתנחלות ענתות, חלקם שוטרים שמתגוררים שם, פעילי שמאל שהגיעו להזדהות עם חקלאי פלסטיני שאדמותיו גובלות בהתנחלות וסובל מהתנכלויות. לאחר התקיפה פורסמו עדויות על היחס שספגו פעילות השמאל שהגיעו לענתות מידי הביריונים – בין השאר בבלוג של סתוית סיני, של אסתי סגל ושל עידן לנדו. שוב רואים כאן איך הבריונות הימנית מתחברת עם שנאת הנשים. כינויי הגנאי המיניים דומים מאוד לאלה שהסיקרים במאה שערים או בבית שמש מטיחים בנשים ובילדות שלדעתן אינן צנועות מספיק.

בדיוק כמו שמשה קצב הרגיש עצמו חופשי להטריד ולתקוף את הנשים שעבדו עמו, וכעת הממסד הרבני של ש"ס זועק את זעקת הקוזק הנגזל שלו, כך הממסד הרבני הקיצוני מגן על הפורעים ביו"ש. ומערכות אכיפת החוק? המשטרה והצבא עומדים נבוכים מול התופעות, כמו הש"ג של חטמ"ר שומרון, שהניח ל-200 פורעים להכנס לבסיס ולא ידע מה לעשות. המשטרה מודה היום שהיא לא יודעת איך להתמודד עם התופעה של הדרת נשים. באמת קשה להתעורר אחרי שכל הסוסים ברחו מהאורווה.

וכרגיל, אמילי עמרוסי ב"ישראל היום" קוראת לתופעה "שנאת דתיים". מוזר שדווקא מהציונות הדתית יוצאים קולות שמצדיקים את הקיצוניות החרדית. או אולי בעצם לא מוזר, זה רק ממחיש שיש קו מחבר בין הזברות בבית שמש לבין המתנחלים בגבעת היובל, במגרון, בחוות גלעד או בגבעת אסף, הנאבקים נגד הריסת בתים היושבים על קרקע פלסטינית פרטית. כתבתי כאן בעבר על המשבר שבו נמצאת הציונות הדתית, בעיקר החרד"לית, שמרגישה שהציבור החילוני התנתק ממנה. לכן החרד"לים מאמצים את דרך החשיבה החרדית, רק כדי להתקבל במאה שערים, רק ששם לעולם יחשבו משוקצים. מעניין איך יתייחסו נטורי קרתא לגב' עמרוסי שתעז ללכת ברחובותיהם. גם עליה ירקו.

עמרוסי מנמקת את עמדתה בכך שהדתיים והימניים "אומרים את האמת", "מדברים דוגרי" ולא מתיפייפים, גם אם זה יוצא "כהנא צדק":

"על הימין והדתיים אפשר להגיד הרבה דברים: אנכרוניסטים, פשטניים, בעלי טעם גרוע באופנה – אי אפשר להגיד שאנחנו לא כנים. אנחנו אומרים את שעל ליבנו, גם אם זה מנוסח כמו "כהנא צדק", ומאפשרים לכם להתווכח איתנו. אבל קלאסיקת השמאל היא לתעתע: ארגונים פוליטיים הם "ארגוני זכויות אדם", בקמפיין על "דמוקרטיה" מתכוונים לחורבן התנחלויות, במילים "צדק חברתי" מתכוונים בלי ביבי, ו"מפלגת הגמלאים" היא עוד תיאטרון בובות של השמאל. פרסומי ניסא לא יזיקו. דברו דוגרי – נענה דוגרי."

לאחר אירועי משט המרמרה, כתבה עמרוסי בתגובה להסתה הטורקית כנגד ישראל, שכעת הציבור בישראל מרגיש איך במשך שנים ההסתה הפלסטינית פמפמה לתקשורת את נושא השחתת עצי הזית ואירועי "תג מחיר", בעוד שהיה מדובר בעורבא פרח. האם לדעתה של עמרוסי גם הבלוק שהוטח בראשו של סמח"ט שומרון הוא פרי הסתה שמאלנית-פלסטינית שקרית?

הדוברים הימנים והדתיים מרבים להשוות בין התרבות הדתית העשירה לבין העגלה הריקה של החילונים. אמנם זו דמגוגיה זולה, אבל כשרואים את הפקקים בחנוכה בדרך לגני התערוכה למופעי ה-iפסטיבל קשה לא להסכים איתם. אלא שחייבים להבין שהחיים החילוניים אינם רק דנה פרידר, ששרה לזאטוטים שהיא רוצה שיעשו לה "פוק פוק פוק".  התרבות החילונית אינה רק החפצת נשים והטרדה מינית. יש הרבה מעבר לפסטיגל.

ידידה טובה שלנו, ירושלמית לשעבר, אמרה לי לפני שבוע: "זו שירת הברבור של החברה החרדית, החברה החרדית נמצאת במגננה מול התרבות החילונית, כי היא חשה שהיא מאבדת את התרבות שלה, וכשמתגוננים לא תמיד פועלים בהגיון". האמת שזה נכון. הסטטיסטיקה מלמדת שיותר אנשים עוזבים את הדת מדי שנה מאלה שמצטרפים אליה (בניגוד לסטריאוטיפ ולמה שהיו רוצים שתחשבו). התופעה החרדית קמה במאה ה-18 בתגובה לתנועת ההשכלה החילונית היהודית. החברה הזו נמצאת במשבר, ולכן האיסורים וההתסגרות מאחורי חומות גבוהות. החברה הזו מתפרקת בדיוק כמו החברה החרד"לית בשטחים, ולכן הבריונים שלה משתוללים ברחובות ובגבעות.

ב-1995 ראינו את ההשתוללות של הבריונים ברחובות ובכיכר ציון בירושלים ושתקנו. ראינו שהם מוציאים פסקי הלכה ופולסא דנורא, עד שראש הממשלה נרצח בשם האמונה הדתית. גם אז הבריונים התגוננו בשם חופש הביטוי וחופש ההתארגנות, מערכי היסוד של הדמוקרטיה, שאותה הם מנסים לחסל. יורם שפטל ציטט השבוע מספר מקבים וקרא "המתייוונים של אז הם השמאל של היום, הם כל שרץ ממר"צ!"

אז ראינו, נאנחנו בתוגה, אמרנו לעצמנו, "טוב, הם מטורפים" והמשכנו לקלל את הטלויזיה. השאלה מה נעשה עכשיו?

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת חברתית, עם התגים , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על על שנאת נשים

  1. volcman הגיב:

    *נאנח*
    אני באמת תוהה אם באמת כמות העוזבים את הדת גדולה מכמות המצטרפים אליה, אם זה כולל את הריבוי הטבעי של החרדים ומעל לכל – איך בכלל מודדים את זה…

    אהבתי

  2. volcman הגיב:

    ועוד דבר אחד:
    הצילום בראש הרשומה צולם ע"י אלכס קולומויסקי.

    אהבתי

  3. נילי הגיב:

    אני מאד מסכימה איתך.
    בעיקר נכונה לי ההשוואה לניכוש עשבים שוטים.
    פרסמתי את הכתבה של הילדה שהוכתה בבית שמש ודודה שלי, ילידת ירושליים, סיפרה בתגובה איך גם היא בתור ילדה היתה חוטפת קללות ויריקות בדרך לבית הספר, ואיך האוטו שלהם היה חוטף אבנים בשבת (ואני מדברת על רחביה, לא על מאה שערים או גאולה).
    אני עצמי זוכרת כילדה בירושליים שלא היו בכלל שלטי חוצות.
    אני זוכרת את התדהמה שאחזה בי למראה שלט חוצות ענק כשנסענו לבקר דודים בתל-אביב.

    נתנו לעשבים השוטים האלה לגדול ועכשיו אנחנו משלמים את המחיר.
    מה הפתרון?
    בדיוק כמו שאחרי שנוער הגבעות תקף חיילים ופרץ לבסיס, צה"ל הודיע שהוא "מוריד את הכפפות" ומתחיל להתייחס אליהם כמו שהוא מתייחס אל הפלסטנאים.
    גם כאן, צריך להתיחס אל התקיפות האלה ואל האלימות הזאת כאל טרור.
    צריך להוריד את הכפפות….

    אהבתי

  4. אהובה הגיב:

    חביבי,
    מקראת דבריך אני אכן מבינה את צדקת מאמריו של יוליוס שטרייכר. אכן הדתיים/חרדים הם הם הרע המוחלט של העולם. ולכן הפיתרון היחידי מולם הוא השמדה טוטאלית. שאם לא הרי כפי שאתה מציין הם עתידים לנצח ואז כדור הארץ יחזור להתסובב ריק מאדם כמו לפני מיליוני שנים. רוחות הרפאים השחורות הללו השתלטו עלינו, ואני שואלת האם אלו ישראלים? האם שונאי הנשים הללו ותאבי הדם והממון הם אחינו.
    אין ספק כי נאורותך מאירה את הקבוצה השטנית הזו באור נכון ביותר.

    אהבתי

  5. יוני הגיב:

    הגזען הנאור בעת פגישתו
    בדעות אחרות משלו,
    בתרבות שזרה לו-
    שנאה נוטפת וצביעות מטפטפת.
    פאר היצירה של תרבות המערב

    אהבתי

  6. motior הגיב:

    יותר אנשים עוזבים את הדת?
    למשפחה חרדיתממוצעת יש 8-14 ילדים. כמה מהם חוזרים בשאלה או אפילו הופכים ל"דתיים לאומיים"? אני בטוח שלא יותר מ-1-2 בממוצע.
    אז לא צריך לדאוג, מספר החרדים הולך וגדל. (כלומר צריך לדאוג – מאוד)

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s