על מאבקי גירושין ומשמורת בעידן הפייסבוק


הפייסבוק, היוטיוב ושאר אתרי הרשתות החברתיות הפכו בחודשים האחרונים במה למאבקים חברתיים. בעניין זה נציין את מחאת הקוטג' המוצלחת והקמפיין להסגרת דורסיה של לי זיתוני. הרשת החברתית הפכה להיות פלטפורמה נוחה ומהירה לניהול מאבקים. מספיק ליצור איזה סרטון, לפתוח Event בפייסבוק, לפתוח עצומה ברשת, ויאללה – יש לנו אלפי צפיות ואלפי תומכים. התקשורת, המשוועת לאייטמים, מחבקת כל יוזמה כזו ונותנת לה פרסום, מה שמגדיל את הצפיות ומחזק את התופעה.

לאחרונה קיבלתי קישור מחברה משותפת לסרטון הזה של זיו בן דוד:

זיו מנהל מאבק על משמורת בנו עם גרושתו. בסרט זיו מספר על הקשר שלו עם בנו, על הנתק שנכפה על שניהם, על העובדה שהוא רואה את בנו 5 שעות בשבוע ועל המאבק שלו לקביעת משמורת משותפת.

הנושא של מאבקי משמורת בישראל הוא נושא טעון ובעייתי. חזקת הגיל הרך, הקבועה בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, היא נושא לויכוחים אקדמיים פמיניסטיים ארוכים. המתנגדים לחזקת הגיל הרך טוענים כי הזמנים השתנו, הגברים מעורבים יותר בגידול הילדים ולכן קיבוע של האם כמשמורנית עיקרית לא מתאים לימינו. התומכים בהשארת המצב הקיים טוענים כי כל עוד האשה מופלית לרעה מבחינה חברתית ובמיוחד בהליכי הגירושין הדתיים, ובעיקר לאור העובדה כי מתן הגט תלוי בהסכמת הבעל, אין לשנות את חזקת הגיל הרך. הטענה היא שהחזקה מונעת עוד ויכוחים משפטיים ארוכים, כי לגבר הסרבן ברור שלא יקבל משמורת על הילדים. בתי המשפט למשפחה, הנוטים עדיין לשמרנות, לא אוהבים את רעיון המשמורת המשותפת, ולכן רעיון זה לא מיושם במקרים רבים של גירושין.

בדף הפייסבוק של זיו הצטברו תגובות אוהדות רבות לסרטון (לחצו על התמונה להגדלה):

אני רחוק מלהביע דעה אישית במאבק של זיו.  הסרטון אכן משכנע ומרגש, אבל אנחנו שומעים צד אחד בלבד. אין לי הכרות עם זיו ואני לא מכיר את המאבק שלו עם גרושתו, אין לי גם יכולת לבדוק האם הטענות נכונות. מצגת התמונות עשויה היטב והתמונות מעוררות רגש של הזדהות איתו.

הענין העיקרי כאן הוא השימוש בכלי הרשת החברתיים, ב-web 2.0, על מנת לקדם מטרה אישית. עד היום נחשפנו לקמפיינים חברתיים או מסחריים שניצלו את הרשת כדי לקדם עניינים. כאן יש מאבק אישי פרטי של אדם נגד גרושתו.  בנוסף יש כאן עירוב בין הציבורי לפרטי, לא ברור כבר מהו מאבק ציבורי ומהו מאבק פרטי. האם המאבק של זיו הוא מאבק לשינוי חזקת הגיל הרך ולקידום שינויים בחקיקה או שמא הוא רק מנסה לזכות בנקודות מול בית המשפט? לא ברור. האם נתחיל לראות עצומות ודפי פייסבוק הקוראים לתמיכה בכל מאבק משפטי בין צדדים? האם לא ירחק היום שבו נראה סרטון יוטיוב שיצר ילד במחאה על כך שהוריו מסרבים לקנות לו שוקולד? הסרטון יציג מצגת תמונות של הילד החמוד מול הוריו הרשעים. מה בסך הכל ביקשתי? שוקולד. איזה הורים רשעים. נא חתמו על העצומה האלקטרונית באתר atzuma.co.il. יצחק קדמן יתראיין אצל רזי ברקאי, כולם יצקצקו על ההורים המזניחים, והילד יקבל את השוקולד.

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

8 תגובות על על מאבקי גירושין ומשמורת בעידן הפייסבוק

  1. נילי הגיב:

    יש קצת הבדל בין אבא שמבקש להיות מישהו משמעותי בחיי בנו, לבין…שוקולד.
    דווקא אתה שכל כך נוכח בחיים של הבת שלך, חשבתי שיהיה לך משוה יותר משמעותי להגיד מאשר – "איך כל אחד היום יכול להוציא סרטון מרגש".
    גם אני לא מכירה את האיש ולא את הסיפור. אבל העובדה היא שהיום פעוט עובר אוטומטית לחזקת אימו אלא אם היא מסכימה מרצונה הטוב לסידור אחר, או אם האב מצליח להוכיח שהאם לא ראויה.
    שים את עצמך רגע במקומו – למרות שאתה אבא למופת לאיריס יש את הכח ואת הזכות להחליט שאתה לא רואה את דר יותר מאשר אחה"צ אחד בשבוע. זה נשמע לך הגיוני?

    אהבתי

    • דרור כהנוביץ' הגיב:

      נילי, לא טענתי שהעמדה של זיו לא נכונה. אני לא מכיר אותו, אבל הוא נראה כמו אבא נהדר. אני לא מאחל לעצמי להגיע למצב שבו אני נלחם עם בת זוגי על הזכות לראות את דר, ואני יכול רק לשער מה עובר עליו. אני מקווה בשבילו שינצח במאבק שלו למשמורת משותפת, רק ניסיתי להאיר כאן תופעה של עירוב בין הפרטי לציבורי

      אהבתי

  2. B L U E D E V I L הגיב:

    מבטיחה לך שאם האקס שלי היה צריך לכתוב מכתב/לצלם סרטון על כמה הוא מקופח ומסכן כאב הוא היה מצליח להוריד לאנשים דמעות. אבל המציאות כמו שאמרת, היא 2 צדדים.
    קצת קשה לתת משמורת משותפת למי שלא באמת מתעניין בילדים שלו אלא חושב שהוא כן.
    שהילד שלו חולה והוא לא טורח להתקשר לבדוק מה איתו כי הוא סומך על האמא שאם המצב יחמיר (עד מות?) היא תידע אותו. שלא אכפת לו אם הילד שלו מטייל לו מקרית שמונה ועד אילת כי הוא סומך על האמא ועוד ועוד.
    חלק גדול מסיבות המשמורת המשותפת הן כדי להוריד סכום מזונות ולא באמת כי האב השתתף חצי-חצי בגידול הילד בזמן שההורים היו נשואים

    אהבתי

    • דרור כהנוביץ' הגיב:

      מסכים איתך. במאבקי משמורת יש הרבה לכלוך ולצערי גברים מנצלים את המאבק למשמורת משותפת כדי לנסות ולהפחית מסכומי המזונות. ויש גברים שנאבקים על משמורת סתם כדי לעשות דווקא לאמא. ברגע שהמשמורת נקבעת ע״י המחוקק, זה מפחית את המאבקים.

      וכמו שאמרה ידידה טובה שלי, צריל לדעת ממי להתגרש…

      אהבתי

  3. motior הגיב:

    אני קורא בזמן האחרון הרבה רשימות בנושא בבלוג של אב אחר –
    http://stavadam.com/tag/%D7%A1%D7%AA%D7%99%D7%95-%D7%90%D7%93%D7%9D/

    ברור שבמאבקים כאלה אין אמת אחת, אבל נראה שהחוק באמת נוטה לטובת האמהות בצורה לא בדיוק הוגנת.

    אהבתי

    • דרור כהנוביץ' הגיב:

      מסכים איתך לגבי העובדה שאין אמת אחת. האמת שעל זה מתבסס המקצוע שלי, עריכת דין. בבית המשפט אין אמת, רק מה שניתן להוכיח.
      החוק אכן נוטה לכוון הנשים, השאלה היא האם זה באמת בצורה לא הוגנת. צריך לזכור שהחוק קובע שגירושין בישראל יערכו לפי הדין הדתי, שהוא לא בדיוק הוגן כלפי נשים. פעמים רבות, גברים משתמשים בצורך של האשה לקבל את הסכמתם לגט כדי לסחוט ממנה רכוש והסכמות. במידה וגם משמורת הילדים תפתח, תהיה עוד זירת סחטנות.
      מצד שני, כמו שכתבתי כאן, אני לא מצליח לראות איך אני מגן בצורה רציונלית על החלטת שופט "לתת" לי 5 שעות בשבוע עם דר בלבד. ברור שיש כאן משהו לא בסדר.

      אהבתי

  4. יעל הגיב:

    אתמול התוודעתי לתוכנית בערוץ… (לא יודעת איזה) הנקראת 61 או משהו דומה.
    התוכנית מתיימרת לקרוא לעצמה "מחקר", הנפרש על פני 61 ימים בהם התחייבו הזוגות ה"נחקרים" לקיים יחסי מין במשך 61 ימים ברציפות (רציפות ו"מחקר" = חסל סדר כאבי ראש ודומיו…)
    כל זוג (לפחות אתמול) סיפר על רגשותיו והרגשותיו לאחר כ- 40 יום מתחילת ה"מחקר" וכו' וכו'…
    אגב, בשלב מאוד מוקדם מתחילת התוכנית איבדתי את העניין והתוכנית המשיכה להישמע ברקע, אבל ממש לא קיבלה יחס כלשהו…
    ולמה אני מספרת לך את כל השיט הזה?!
    כי אם חיי המיטה של בני זוג נשואים, חלקם עם ילדים, כולם בעלי משפחות (הורים, אחים וכו') ולכולם חברים – צריכים לעניין את כל העולם ואישתו (שלא לדבר על ילדיהם שצופים בתוכנית ובהם…), וכדי שנרגיש כולנו טוב עם התוכנית ההזויה הזו ובודאי גם הזוגות הדבילים שהסכימו להצטלם לתוכנית הזו – קראו לזה "מחקר", אז מי אנחנו שנלין על מאבקי משמורת ב"רשת"?!
    אני תוהה מה עוד יגיע לריאליטי שמעולם לא העלינו על דעתנו שצריך לצאת מארבע אמותינו…
    אגב, אני תוהה מדוע אתה, כעו"ד (ואולי לא *אתה* באופן אישי) וחבריך למקצוע מתפלאים אחר כך שהשיפוט מוּטֶה. הרי אם שופט יכול לצפות בסרטון סוחט הדמעות של צד אחד, לצורך העניין הזה נניח, למה שישפוט לטובת הצד השני – גם לאחר שישמע את דבריו…?!

    אהבתי

  5. droricohen הגיב:

    זיו שלום,
    נגעת לליבי עם הסרט והרבה יותר על עמידתך האיתנה למען קבלת משמורת משותפת.
    גם אני עברתי סיפור דומה עם שתי בנותיי ולאחר שגרושתי ניצלה את הסכם הגירושין הדפוק שהיה לנו (הורדנו אותו מהאינטרנט) לקחה איתה את בנותיי ועזבה לגור מרחק של יותר משעה ממני.
    TO MAKE A LONG STORY SHORT לקחתי עו"ד שמצץ את כל חסכונותי ולאחר כשנה של משפטים זכיתי לקבל את מה שהיה שלי מלכחתחילה, משמורת משותפת על בנותיי.
    אשמח לעזור בעצה טובה לכל מי שעובר הליך דומה.

    אהבתי

כתיבת תגובה