על מחאת האמהות (והאבות)

כמו בימים הראשונים של מחאת האוהלים, העיתונות והציבור לא ידעו איך "לאכול" את מחאת האמהות, כנגד המחיר שעולה לגדל בארץ ילדים. איריס ראתה את הכתבה הראשונה בעיתון ואמרה לי "איזו מחאה? מה הם בוכים על מחירי הבוגבו והמוצי בישראל לעומת המחירים בחו"ל?"

אז זהו, שלדעתי המחאה מוצדקת. גם בגלל מחירי הבוגבו בארץ, וזו לא מחאה של צפונבונים. אמילי עמרוסי כותבת היום ב"ישראל היום": "מחאה אותנטית כמו שחורדינית". היא כותבת "רוב הישראלים אכן לא יכולים לגמור את החודש, אבל זה משום ש-1.3 מליון מאיתנו יצאו החודש לחו"ל. הכתיבה של מאפיינת את כל הכותבים הימניים בעיתונות, ובעיקר ב"ישראל היום", שנוטים לבקר את המחאה, לזהות אותה כשמאלנית, צפונית, לבנה, נהנתנית, מסתמכת על תרבות ה"תן לי". אז דפני ליף היא מכפר שמריהו, אז מה? תושבי ההתנחלויות פוחדים לאבד את הממשלה שלהם, שמטילה עבורם ביצי זהב ושופכת כספים על ההתנחלויות ולכן הם נוטים לבקר את המחאה ה"צפונבונית".

אני לא חושב שמחאה היא רק של רעבים ללחם, שיצאו לרחובות להלחם על הלחם. מעמד הביניים לא מתבייש בכך שהוא רוצה לנסוע לחו"ל פעם בשנה, פעם בשנה לצימר, לקנות בוגבו לתינוק ובייבי ביורן, ועדיין לבקר את הממשלה על כך שמחירי הדיור, הגנים ואחזקת הילדים בישראל הם מהגבוהים בעולם. אני לא צריך לקנות לבת שלי סמרטוטים כדי שתהיה לי הזכות למחות על יוקר המחיה בישראל. זו לא מחאה של שבעים, אבל גם לא מחאה של עניים מרודים. זו מחאה של מעמד הביניים, שמשלם ונותן ומקבל כלום.

מדינת ישראל מצטיינת מאוד וסופר סוציאלית כשמדובר בהולדת ילדים – בדיקות הריון חינם, כמה שתרצו. טיפולי הפריה, פונדקאות, הכל בסל הבריאות, הכל במימון המדינה (כמעט), מענקי לידה ואשפוז חינם בבית החולים. ואז הכל נגמר. מהרגע שהוצאתם את התינוק מבית החולים, המדינה מפסיקה לתמוך בכם. אפילו את הסלקל תאלצו לקנות בעצמכם. בעצם המדינה נותנת משהו, היא נותנת קצבת ילדים בסך 159 ש"ח בחודש. מספיק לשתי חבילות חיתולים ועוד חצי מטרנה. גני ילדים שעולים יותר מאוניברסיטה – לא מעניינים את המדינה. מעונות יום שפועלים גם בחופשים? רק אם התמזל מזלכם להשיג מקום בגן באחד הקיבוצים. המדיניות הזו פוגעת במשפחות במעמד הביניים, שלא מקבל סיוע בתשלומים למעונות, ובעיקר פוגעת בנשים, שרבות מהן בוחרות שלא לחזור לעבודה בגלל מחירי הגנים/צהרונים. הרי רוב המשכורת מממנת את הגן והצהרון, אז בשביל מה לעבוד?

עצה לכותבים הימניים ב"ישראל היום": תפסיקו לשבת על הגבעות בהתנחלויות, או באוניברסיטת בר אילן,  שהמדינה דואגת לכל שם, ולקרוא למחאה של ההורים בתל אביב מחאה צפונבונית של עשירים. מותר למחות גם אם עושים זאת במוצי חדשה או בבוגבו, ולא רק בעגלת ילדים ישנה מבני ברק. זה לא קשור.

לפני שמונים שנה סבא של אבא שלי קנה אדמה חקלאית באבן יהודה, דבר שנראה בעיניו המעשה הציוני לעשות. הוא לא עשה זאת כדי להתעשר או כדי לבנות בתים. במשך השנים גידלו בחלקה הזו בוטנים וניטע פרדס. לימים אבי בנה על חלק מהקרקע את ביתו, ואנחנו בנינו את הבית על חלק נוסף. אם סבא רבא יל"ג כהנוביץ' לא היה קונה את האדמה הזו, היינו עדיין חיים בשכירות במקום כלשהו. זו האמת המרה על מחאת האוהלים. מי שלא התמזל מזלו להוולד למשפחה הנכונה או למשפחה עם הרכוש הנכון נדון לחיים נטולי בעלות על קרקע. זו משמעות המחאה הזו. למי שנושא את הארץ הזו על גבו שנים רבות מותר להלחם על הזכות לגור בתל אביב או במרכז. זו לא פריבילגיה. הדור שלנו חי שנים רבות מדי על חשבון ההורים ומצליח להשאר במעמד הבינוני הודות לעזרת ההורים. הגיע הזמן שהדור הזה יוכל לעמוד לבד על הרגליים.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת חברתית, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

8 תגובות על על מחאת האמהות (והאבות)

  1. צועדת גאה עם מוצי הגיב:

    אז לא התסכלו עלינו בגלל הילדון היפה שלי? ואני לתומי הייתי גאה ומאושרת…
    מסתבר שהכל מתחיל ונגמר במוצי ודומיו.. אז "נפלתי טוב" זה לא אומר שלא חסר לי ולחלוטין לא מעיד על מצב חשבון הבנק שלי..
    אני כ"כ מסכימה איתך ולא פעם השבוע יצא לי לשמוע כתבים שונים מדווחים והנימה של " הנה שוב הסטלנים מוצאים סיבה למסיבה פשוט הוציאה אותי מדעתי.

    אהבתי

    • דרור כהנוביץ' הגיב:

      יש לך מוצי?
      את כנראה מהמליונרים הסטלנים של כפר שמריהו שמשעמם להם באוגוסט ורוצים להפיל את נתניהו. אתם סכין בגב האומה…. 🙂

      אהבתי

  2. נופר חביב הגיב:

    לא מסכימה איתך. הבוחרים הימניים מאסו גם הם במדיניות הכלכלית שמקורה ממש לא בממשלות הימין. הבעיה היא בעיה משותפת לכל האוכלוסיה ואף אחד לא מתכחש לה. אני מכירה לא מעט בנות דתיות שהיו חלק מההתארגנות הגדולה של מחאת ההורים והן על אף היותן מתגוררות בהתנחלויות כלשונך כדוג אלקנה הנהדרת ממש לא חוששות להביע דעתן. קצוות סרוחים באוכלוסיה שמתנגדים למחאה הצודקת תמצא משני הצדדים ולראיה גם איריס לא הבינה על מה קול הצעקה, מפה ועד הביקורת הלא ראויה בבעלי הדעה הימנית הדרך ארוכה וחבל שאתה עצמך חוטא בשיוך המחאה למחנה זה או אחר. ציפיתי שכאב תכתוב פוסט מקסים על המחאה הצודקת חבל שלקחת את זה לצהוב והפוליטי..

    אהבתי

    • דרור כהנוביץ' הגיב:

      שוב נופר, אני מסכים איתך שזה לא עניין של שמאל וימין. גם ממשלות קדימה והעבודה נהגו באותה צורה של הפרטה והעברת נכסי ציבור לידי בעלי ההון. אבל עדיין, רבים מהמבקרים של המחאה הם אנשי ימין, בינהם פובליציסטים מובילים בעיתונות, כמו שכתבתי על הדברים שכתבה אמילי עמרוסי. הימין מבולבל מהמחאה הזו, משום שמאז ששת הימים יש כאן מחאה של השמאל, אבל לא כנגד השטחים ומו"מ עם הפלסטינים, אלא מחאה סוציאליסטית אמיתית.
      משום מה כל העיתונאים המזוהים עם הימין, בכל העיתונים, נוקטים בקו מזלזל במחאה – "הם צפונים/שמאלנים קיצוניים/אנטי ציוניים ולא מתייחסים למסר של המחאה – החזרה של מדינת הרווחה ושיפור מצבו של המעמד הבינוני.
      אז אולי ההתנחלויות לא קשורות כאן (עמרוסי מביאה לי את הסעיף כל שבוע!), אבל המחאה אמיתית.

      אהבתי

  3. מה אני אגיד לך, מקווה שיצליח

    אהבתי

    • דרור כהנוביץ' הגיב:

      לאורך שנים הרגילו אותנו שזה המצב, וככה זה צריך להיות – אלפי שקלים הוצאות בחודש על גידול ילדים. אנשים מתחילים להפנים שאולי אפשר אחרת. אולי המדינה צריכה להבין שילדים זו השקעה ולא הוצאה. לא לחשוב על "מאיפה נביא את הכסף" אלא "כמה כסף נחסוך בעתיד אם נשקיע X כסף היום בילדים, בסבסוד גנים, בקצבאות הולמות ועוד.

      אהבתי

  4. אריאל ממכון הרטמן הגיב:

    שלום דרור,
    אינני מוצא את כתובת המייל שלך ולכן אני פונה כאן.
    אנו מעוניינים להשתמש בקטע קצר שפרסמת פעם, בתוך ספר לימוד חדש לחטיבת הביניים היוצא בהוצאת מכון הרטמן.
    אשמח אם תוכל לחזור אליי בהקדם לכתובת המייל שהשארתי.
    תודה,
    אריאל

    אהבתי

  5. פינגבאק: דור מיואש – מחשבות בעקבות צפיה בסרט להתראות אדולף | אב במשרה מלאה

כתיבת תגובה